Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1984 -
Studie Studies

(CZ) Teoretické a metodologické otázky právní výchovy
(EN) Theoretical and Methodological Questions of Law Education

Strana / Page: 33-44
Autor / Author: Přikryl, L.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article contains an analysis of the topical questions of law education. The author proceeds from a programme thesis stating that law education can be effective only as an organic element of the system of communist education.
Law education is understood as the extension and deepening of legal knowledge, skills and habits, formation of respect for law, development of the need for consistently observing the law, socialist legal convictions, formation of a high socio-legal activity in the struggle against criminal activities. The points referred to as very important aspects of law propaganda include the explanation of the political meaning of law, of moral aspects of the norms of socialist law, of the citizens’ rights and duties, as well as a correct appraisal of the legal regulation of work in the present period of time. It is pointed out that the working out of the goals, tasks, forms and methods of law education is not comprehensive enough, which has a negative impact on the extent and quality of the actual law training.
Law education is a constituent part of communist education and is governed by all laws. The specific features of law education consist in the object of training and the means of influence as well as in the mechanism of the union with the political, moral and working education and even aesthetic education and the like. The author underlines the fact that the process of law education is a long-term and law-governed process, conditioned by the influence of numerous factors. The main factor is the educator’s personality. He deals with the question of type programmes of law education the main purpose of which is to make respect for law become a component of the personal conviction of each of the collective, and to get the collective to influence its members in such a way as to make them behave in accordance with legal norms.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}