Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1984 -
Studie Studies

(CZ) Předpoklady světonázorové výchovy v učebním předmětu pedagogika
(EN) The Preconditions of World Outlook Education in Pedagogy as a Study Subject

Strana / Page: 175-189
Autor / Author: Vonková, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study is centred on an analysis of the documents (syllabi, textbooks) in the subject of pedagogy taught in secondary schools as prerequisites for the realization of world outlook education in this subject. World outlook education in the subject of pedagogy is handicapped by the fact that in the syllabi all the aims andtasks of the subject of pedagogy are formulated only as a framework, in a general way, for the subject as a whole. An apparent improvement in this respect is brought by the new syllabi for pedagogy of 1983 for the training of nursery school teachers at secondary schools for teachers training. All the syllabi demand that the teaching material in pedagogy be consistently interpreted in a Marxist way and that the knowledge of students be developed on such a level of theoretical cognition as to enable the students to have a deeper insight into the specificity of pedagogical phenomena and to apply their knowledge in practice successfully. These demands are significant for the world outlook impressiveness of the subject. Pedagogy textbooks, on the whole, meet the demand of the syllabi that the presentation of the teaching material be orientated in the Marxist way. Scope for improvement has been found in the level of demand of some textbooks on the students’ work with the teaching material, in the possibilities of a qualitative development of the students’ knowledge in pedagogy. Both the syllabi and the textbooks should be understood as partial elements in the complex of the teaching process. The full extant of their function makes itself felt through the creative activities of the teacher.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}