Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1984 -
Studie Studies

(CZ) Leninské chápanie vzťahu školy a socialistickej mládežníckej organizácie
(EN) The Leninist View of the Realtionship of School and the Socialist Youth Organization

Strana / Page: 191-203
Autor / Author: Žilínek, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

School and the socialist youth organization have a special and unique position in the system of communist education of the youth. It is primarily their activities, their close co-operation and co-ordination that the effectiveness and effiency of the process of shaping the socialist personality of a young person depends on.
The author of the study outlines the genesis of the development of relations between school and tlie youth organization in the historical context of the revolutionary social development in Soviet Russia, the development of the youth movement and the construction of a new socialist education system. He focuses his attention on Lenin’s elaboration of a system of revolutionary education of the youth and on the formation of the basic principles of the relationship between school and the youth organization, on tracking the process of the development of the revolutionary movement of secondary school pupils in the pre-revolutionary and revolutionary periods, on moulding the Marxist political consciousness of school pupils, on the participation of the Leninist Komsomol in transforming the old bourgeois school into a new, socialist school and creating new bonds of their common activities, developing ideological and political, organizational and unifying, self-educational activities of the Komsomol school organizations, forming a Common political and pedagogical platform in co-operation with the teaching staff.
The author pays special attention to the attitude and activities of the controlling education authorities (People’s Commissariat for Schools and Adult Education) concerning the socialist youth organization and developing co-operation with the Leninist Komsomol leadership. The sources he proceeds from are the basic documents of the Communist Party, the youth organization, education authorities, V. I. Lenin’s theoretical works and revolutionary activities.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}