Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1984 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) K projektu pedagogické přípravy učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů
(EN) On the Project of Pedagogical Preparation of Teachers of General Education Subjects

Strana / Page: 211-225
Autor / Author: Vorlíček, Ch.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author analyses the valid project of pedagogical preparation, which has been in use since 1977, and comes to the conclusion that no general aims of pedagogical preparation are set forth in it; the only aims that are set forth are those of some subjects in this component of teachers training. The curriculum contains six study subjects and two types of practice, with lectures completely prevailing in the teaching of theoretical subjects. The curriculum and syllabi are not sufficiently coordinated with the pedagogicai documents of other study subjects. What is predominantly appraised in evaluating the results of pedagogical preparation is the reproduction of knowledge.
The number of teaching periods allotted to pedagogy is adequate and it is neither possible nor necessary to change it. But it is essential tat it should be structured with greater expediency. The elaboration of the profile of a pedagogical preparation graduate is determined by the fact that pedagogy is a general discipline; but is very closely related to educational practice. With regard to the character of the teacher’s work students are supposed to master simultaneously both pedagogical theory and pedagogical skills (those of diagnostic, analysis, projection, skills of regulating pupils’ learning) and to internalize certain values. The project of pedagogical preparation should be adjusted in such a way as to lead to integrating pedagogical preparation, to facilitate students’ activity and independent work and, in the last year of study, also differentiation according to the students’ interests and the possibilities of each college.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}