Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1983 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) Subjektivita školního hodnocení, její podstata, zdroje a důsledky ve vyučování
(EN) Subjectivity in evaluating pupils' performance, its substance, sources, and consequences in the teaching process

Strana / Page: 87-100
Autor / Author: Sýkora, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The problem of subjectivity in evaluating pupils’ performance, understood as an undesirable intervention of the teacher in the evaluation (unlike the Marxist interpretation of the term "subjectivity“ meaning the teacher’s active position) has been relatively frequent in educational literature since the beginning of the 20th century. The present study responds to a recent article by J. Rosina in the journal Pedagogika and to similar empirical studies of the so-called subjectivity in classroom evaluation.
A theoretical methodological analysis of the problem has shown that empirical manifestations of the so-called subjectivity in classroom evalution a) are a manifestation of objective laws governing the conception of instruction used in practice (see e. g. ”over-generosity“ in grading the performance of favourite or girl) b) are conditioned by the specific arrangement of the experimental situation, where qualified graders evaluate the work to be graded without any knowledge of the deeper context of this work with regard to the teaching process. This context (the substance of which the study makes clear) is supplied by each grader according to his or her own ideas, which is the actual cause of the variability of grades given to the same work. The study also explains the substance of classroom evaluation on the basis of findings of Marxist axiology and other findings.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}