Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1983 -
Studie Studies

(CZ) Scholarizace a vývoj výchovy učňů k povolání
(EN) Scholarization and the development of occupational training of apprentices

Strana / Page: 199-208
Autor / Author: Černohorský, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Scholarization of the training of future factory woricers and woricers in the services sector, its unification on the basis of ever-increasing demands of the social practice on the content of this training, originates in the capitalist mode of production. It is a complex, irregular and gradual process, which is characterized by the transition from the existing individual forms of training to collective forms. From the generalization of the elementary school attendance it goes on to the theoretical instruction in crafts and trades; instruction is then extended to some subjects of a vocational nature as well. But the future factory worker acquires most of the occupational knowhow within the framework of practical training, which continues to be individual.
After the liberation of Czechoslovakia by the Soviet Army the social process of scholarization was fully adopted. In the framework of socialist revolution carried out under the leadership of the C ommunist Party of Czechoslovakia the education and training of future workers acquires a new class and democratic significance. The process of scholarization gradually deepens and aims at continually raising the level of apprentice schooling and pushing through its inclusion within the educational system. The hitherto relatively isolated components of the training (the theoretical general educational and vocational components, the practical component and the character-building component) are unified so as to form a complex as to content and organization. The unification is taking place by degrees and is pushed through by the im plem entation of the A pprentice Training Act of 1958. On its basic conditions have been created which have become the starting point for the developm ent of education for occupations today.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}