Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1983 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) K teorii obsahu vzdělání
(EN) On the theory of the content of education

Strana / Page: 229-237
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article deals with two spheres: 1) the basic conception of the „content of education“ category, 2) methodological implications of this conception for concrete research. The first part is devoted to explaining the actual forms in which the content of education exists: a) the static forms, i. e. content education (curriculum) laid down in didactic projects (syllabi, textbooks and the like), b) the realization form, i. e. on the one hand, the presentation form (the content of education communicated to pupils through various channels), on the other hand, the transformational form (the content of education being acquired by pupils), c) the resultant form, i. e. content of education functioning in the thinking and the activities of persons who are being educated. Attention is drawn especially to the fact that the investigation of the resultant form has been insufficient: the effects (consequences) of the content of education which cause changes in various spheres of an individual’s and society’s life, have not been exactly ascertained and described.
The second part deals with two lines research: one concerns the relationship between human activities determined by the content of education and social requirements determining the selection of the content of education (curriculum): the other concentrates on a personality’s psychic qualities arising under the influence of certain curricula. As to the first line of research, the author formulates two working hypotheses, which can be com bined in the following formulation of methodological approach designed for concrete research: The effectiveness of the content of education must be investigated as a functional possibility of utilizing this content in people’s actual activities, and must be measured according to the degree of harmony of this content with people’s actual needs.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}