Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1983 -
Studie Studies

(CZ) Význam učiteľských spolkov pre pedagogickú činnosť na Slovensku za buržoáznej ČSR
(EN) The significance of teachers' associations for pedagogical work in Slovakia in the period between the two world wars

Strana / Page: 697-707
Autor / Author: Milo, Š.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This Study deals with the work of teachers’ organizations in Slovakia and with teachers’ pedagogical views expressed in the pedagogical press in the bourgeois Republic of Czechoslovakia (i. e. in the inter-war period). The ideas of a working school penetrated also into the curricula and syllabi of the elementary and junior secondary school. American reformist ideas became a model for the construction of the bourgeois educational system.
The study brings a brief analysis of the press organs of individual associations and a choice of the essential characteristics of each of the organizations. The study deals with teachers’ organizations and their press organs respectively, such as the Provincial Teachers’ Associalion and its press organ the Slovak Teacher, the Union of Slovak Teachers and the National Slovak School, the Association of Evangelical Teachers and its journal the Evangelical Teacher, and finally Slovak Schoolmasters’ Association and a Miscellany of the Slovak Schoolmasters’ Association.
The press organs speak about what caused the associations to come into being, about their ideological, pedagogical, social and professional mission. The variability of views expressed in them in the ideological field fits with the conception of bourgeois liberalism and the views of some political parties of the pre-Munich Czechoslovak Republic. From the pedagogical angle, the journals inform us especially about the didactic work, typical of that period.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}