Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1982 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) Psychodidaktická teorie B. S. Blooma
(EN) B. S. Bloom's Psychodidactic Theory

Strana / Page: 209-219
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article contains a description and evolution of the American educationist B. S. Bloom's psychodidactic theory which is expounded in his new book entitled Human Characteristics and School Learning. The author of the article points out both the positive features include Bloom's efforts to delimit suitable conditions for mastery learning, in which most pupils can master the curriculum. For this purpose, Bloom calls for more time to be given in classes to those pupils who learn at a slower pace.
The core of Bloom’s theory is the model of major variables in the theory of school learning. On the basis of numerous comparative analyses from various countries of the world concerning school achievement of pupils (in various subjects, in various grades, etc.), Bloom arrives at an estimated effect of selected variables on variation in school achievement.
The features of Bloom’s theory regarded by the author of this article as negative consist primarily in the fact that the cooperative character of school learning is underestimated. In general, Bloom looks upon pupils' school achievement as being only the result of a simple effect of certain determinants (even though proved by exact statistical data) but he fails to see in it a product of broader educational co-operation. Besides, Bloom's theory shows certain sign disproportion: Some factors of his model of school learning are characterized by his valuable ideas and objective findings, others (e. g. the learning assignement as a variable) are delimited and analyses with less exactness.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}