Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1982 -
Studie Studies

(CZ) Škola vysokých studií pedagogických v Praze
(EN) School of Higher Pedagogical Studies in Prague

Strana / Page: 435-452
Autor / Author: Valenta, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The School of Higher Pedagogical Studies came into being in the period of the bourgeois Czechoslovak Republic, in the year 1921, with the aim of bridging the gap between the demands on the work of teachers teaching at lower school grades, the teachers’ own educational needs on die one hand, and the low standard of teacher education provided by former Teacher Training Institutes taken over by Czechoslovakia from the Austro-Hungarian educational system, on the other hand.
The idea of higher education for elementary school teachers and municipal (non-selective junior secondary) school teachers dates back to the 19th century, and the teachers had expected that the creation of an independent Czechoslovak State would become a decisive turning point in this respect To their great disappointment, however, the ruling bourgeoisie proved incapable of realizing any fondamental changes with regard to improving the quality of the training of teachers of non-selective schools providing education for the masses. The progressive teachers realized, soon after the declaration of Czechoslovakia’s independence in 1918, how difficult the struggle for the establishment of a state institution of higher education for teachers would be, and therefore they try to solve the problem by opening the School of Higher Pedagogical Studies in Prague in 1921. This school was a self-help institution maintained by one of the largest teachers’ organizations, the Czechoslovak Teaching Community. The school had no effect on qualification, the students — teachers practically all of them — contributed to its operation themselves. They were acquainted with the topical problems of pedagogy, psychology and other sciences by teachers from the faculties of the Charles University. During the period of nearly two decades’ of its existence the school considerably extended the scope of its activities, providing a new type of teacher education in the form of a private pedagogical faculty (later called Two-Year Pedagogical Academy), taking part in the school reform campaign, developing relations with the Soviet school etc. No less important is the fact that the school became a centre of the progressive activities of Communist and progressively minded teachers, who significantly influenced the students’ world outlook.
We therefore regard this institution as a part of the progressive traditions of our higher pedagogical education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}