Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1981 -
Studie Studies

Page: 161-174
Author: Bláha, K.
Key words:

Annotation:

On the basis of previous experience a pupil forms an idea of himself. The pupil’s self-apprehension is considered as the pupil’s realization of himself, reflecting in itself his relationship to the teacher and his fellow-pupils as well as his relationship to his own activities at school, determined by his previous experience acquired in this very area of his social relationships and activities.
From the viewpoint of the pupil’s personality self-apprehension is considered not as a set of isolated pieces of an individual’s knowledge about himself (a set of partial self-appraising judgments), but as a certain system having its own pictorial and logico-conceptual component — as a sub-system of the pupil’s personality. Components of self-apprehension are considered to be: the imaginative component and the conceptual component. Qualities of self-apprehension are considered to be the following: comprehensiveness and extent, clarity and distinctness of formulation for the individual himself, the degree of consistency, the measure of stability and flexibility of this phenomenon. Self-apprehension is then considered in relation to: self-formation, self-appraisal, an individual’s attitude and behaviour to social comparison, social perception and expectation. Self-apprehension of the pupil is the child’s or the adolescent’s self-apprehension considered from the viewpoint of his social function of pupil — from the viewpoint of the pupil’s functional activities and social relationships. In this sense this phenomenon is further considered with regard to the pupil’s social role, with regard to the interaction of teacher — pupil and pupil — other pupils, and with regard to the quality of results of the pupil’s activities at school.
The pupil’s apprehension of himself, deliberately formed in the course of the educational process, must be regarded as a pedagogical phenomenon requiring, however, in view of its "psychic functioning", a number of delicate pedagogicopsychological analyses.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}