Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1980 -
Studie Studies

(CZ) Pedagogickopsychologické aspekty soudobého výchovně vzdělávacího procesu
(EN) Pedagogico-Psychological Aspects of the Contemporary Conception of the Educational Process

Strana / Page: 51-70
Autor / Author: Taxová, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The new conception of the Czechoslovak educational system underlines the significance of the pedagogico-psychoiogical approach concentrating on the problems of development of the pupil’s personality, on the analysis of psychological conditions and laws governing his learning activities as well as on following and checking the results of his learning activities. In order to master these tasks the teacher is required to study the respective literature profoundly and to use the knowledge acquired functionally in his educational practice. What appears significant for these purposes is an organic connection of developmentally psychological and pedagogico-psychological approaches, for under the institutional conditions of classroom instruction it is the question, above all, of the strategy and method of active formation of the pupil’s psychical processes and qualities and not just mere registration and description of psychical data.
The Marxist conception of the development of pupils’ personality proceeds from its fundamental biological and social determination, respecting its complexity, its processes and dynamism, underlining the significance of activities for the formation of the respective psychical functions and qualities. A very important and to some extent also newly raised problem is the relationship of education (teaching) and development with emphasis being laid on the more demanding tasks and situations stimulating development and serving as a developing factor. It is necessary to follow and appraise in greater depth the accelerative tendencies, their manifestations, consequences and disproportions.
Special attention is then paid to the pedagogico-psychological problems concerning children entering primary schools, their maturity and preparedness for schooling as well as to questions of adaptation to the new way of life. The next theme that is analysed is the question of pupils’ transition from primary to to secondary (junior high) schools with regard to psychological, physiological and educational pre-requisites. Pedagogico- psychological and developmentally psychological viewpoints of teaching at secondary (junior high) schools are used in discussing the problems of pre-puberty and puberty, attention is then focused on the development of cognitive processes under the conditions of schooling and on the formation of desirable character and personality traits in pupils.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}