Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1980 -
Studie Studies

(CZ) Fridmanova teorie učebních úloh
(EN) Fridman's Theory of Assignments

Strana / Page: 595-610
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This reviewing article brings an analysis of Fridman’s attempt to elaborate a theory of assignments on the borders of psychology, logic, cybernetics, and pedagogy. L. M. Fridman sees the assignment as a real object independent of an active subject He has singled out the basic parameters of each assigtunent (the structure of the assignment, its logical correctness, degree of definiteness, measure of generalization, measure of completeness, formulation of the assignment in terms of language) und has defined them precisely. Fridman has developed three formal languages for the description and analysis of the assignment (the language of object bloc diagrams, the language of multigraphs, and the language of predicative logic). He has studied the natural language of assigimients and has given much attention to the classification of assigimients and to a precise delimitation of various types of assignments. The actual process of solving assignments is seen by L. M. Fridman as the interaction of an acting subject with an object — the assigiunent But he studies the activity of the subject in solving the assignment as an ideal, model activity and tries to construct a normative solution of assigiunents of a certain type.
Fridman’s approach — all things considered — abstracts from the most important pedagogical function, the formative function. This theory of assignments does not take into accoimt, for the time being, the psychological differences in man as solver of the assignment It ignores age and individual differences (appropriateness of the assigiunent, its intelligibility), attitudes and interests (to what extent the assigimient is attractive, interesting, unusud, practical), performance motivation and Intelectual abilities (difficulty of the assignment) etc.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}