Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1962 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K některým otázkám celodenní péče
(EN) Some Questions of the Care Lasting the Whole Day

Strana / Page: 541-556
Autor / Author: Opata, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The historical development of the institutions securing the care lasting for the whole day begins in the Czeclioslovak Socialist Republik by establishing asyla for the youth of the legal age for attending school (in 1886) which were institutions of charity. After 1945, youth associations (a new title for the asyla since 1931) have been changed; instead of being the out-of-school institutions they become out-of-class institutions and the educational side is took first into consideration. As to the organization the development has been accomplished by the School Act from December, 15th, 1960 which embodies in law. the schools securing the care lasting for the whole day and states that school associations and School Clubs become an organic part of the basic nine-year school.
The perspectivy of further development of the institutions securing the care lasting for the whole day may be indicated only on the basis of a deep analysis of theoretical aspects (social-econom ical, philosophical, psychological, hygienic and pedagogical), which determine a position of competent institutions the Czechoslovak school system, and aim, tasks, contents and means of the educational and instructive work in the time after lessons.
It is not possible to determine the contents of this article in a voluntaristic way, only in dependence on narrowly comprehended interests of pupils or of the educator, but it is necessary to begin to work in a scientific way so that, in the time after lessons, the educational and instructive work became not potential but really an organic, systematic and planned component of the educational-instructive process. This aim can be reached by continual security of iom e preparations in the sphere of scientific researching work and praxis.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}