(CZ) Kategoriální systém podle Flanderse při evaluaci výuky v současné základní škole
(EN) The N. A. Flanders Category System for the Evaluation of Education in Primary School
Autor / Author: SVATOŠ, T.
Klíčová slova / Key words: kvantitativní metodologie, interakce a komunikace ve třídě, kategoriální systém, možnosti a limity, elektronická opora ve výzkumu chování
quantitative methodology, interaction and communication in the classroom, categorical system, possibilities and limits, electronic support in research behavior
Tradice hodnocení kvality výuky v běžných podmínkách základní školy se obvykle orientuje na dvě proměnné: na výsledky vyučování a na jeho proces. Zkušenosti ukazují, že zaměřenost na průběhovou stránku dává větší příležitosti výzkumníkům poznat dynamiku procesů vzdělávání a učení. Jsme svědky neustálého zdokonalování metodologických nástrojů a jako v dalších oblastech pedagogického výzkumu se výrazněji prosazují kvalitativní postupy, nebo nověji smíšené výzkumné metodologie. Avšak i kvantitativní přístup přináší v současné době zajímavá data a vede k reflexi nad vyučováním. Příkladem je celosvětově rozšířená metoda N. A. Flanderse, známá jako FIAS 1970 (Flanders Analysis Interaction System). Jejím principem je popis interakce mezi učitelem a žáky prostřednictvím předem stanovených kategorií činností. Naše sdělení má tři části: Flandersova metoda ve vývoji a vzdělávacím kontextu, podoba upravené verze kategoriálního systému a ukázky z výzkumných nálezů o interakci učitel-žáci na druhém stupni současné základní školy. Perspektivy a výzkumný potenciál tohoto přístupu narůstají ve spojení s postupy kvalitativní metodologie.
Annotation:
The tradition of evaluation of the quality of teaching in the ordinary conditions of primary school is usually orientated to two variables: the results of teaching, and the teaching process. Experience shows that focus on the process side offers researchers more opportunity to identify the dynamics of teaching and learning. We are witnessing a constant improvement of methodological tools, and as in other fields of educational research qualitative approaches are increasingly being favoured, or most recently a mixed research methodology. The quantitative approach is also currently producing interesting data, however, and stimulating critical reflections on teaching. One example is the globally disseminated method developed by N. A. Flanders, known as the FIAS 1970 (Flanders Analysis Interaction System). Its principle is a description of the interaction between teacher and pupils using categories of activities determined in advance.
Our report has three parts: The Flanders method in development and educational context, the form of the category system, and samples from research findings on teacher-pupils interaction in the 2nd level of contemporary primary school. The prospects and research potential of this approach are growing in combination with procedures that are qualitative in methodology.
Doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D., University of Hradec Králové, Faculty of Education, Department of Pedagogy and Psychology, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech republic; e-mail: Tomas.Svatos@uhk.cz
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: