Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1962 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K niektorým otázkam vyučovania biológie
(EN) Some Questions of the Teaching of Biology

Strana / Page: 662-674
Autor / Author: Savková, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author records the present state of biology as a science and recalls the most Important changes in the current biological research. As regards the methodology of biology teaching, she only deals with a minor part of it, viz. the one concerning pupils’ activity and object teaching.
On the basis of latest developments in biology as well as on the basis of observations and resiearch carried out at schools the author proves that the teaching of biology is now facing great qualitative changes. Biology is rapidly losing its descriptive and classifying character and is penetrating into the hitherto deeply hidden secrets of living matter. The discovery of laws governing the processes which are going on in the smallest particles and molecules of living matter enormously increases the importance of biology in life, in various fields of man’s activities, especially however, in agriculture and in medicine. This new situation in the biological science comparable to the revolutionary situation in physics, chemistry, mathematics, cyber netlcs, as well as the new requirements of practical life, calls for a thorough re vision in the teaching of biology as a whole. It Is necessary to reconsider the di dactlc principles, methods, forms and means of the teaching of this subject, and bring them in harmony with the present state of biological sciences and the needs of practical life. It is above all necessary to rid school biology /Of its one-sided, descriptlve-classlfylng character, which has developed from the older state of the science, which is now out-of-date. What must come first In the teaching of biology is the principle of pupils’ independence and activity.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}