Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1960 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Pedagogika a politika
(EN) Pedagogics and Politics

Strana / Page: 15-33
Autor / Author: Vališ, K.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author analyses in his article some significant questions of socialist university pedagogics coming to the forefront in connection with the thinking over and the implementation of the resolution of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia of April 23rd, 1959, "On a Close Connection of School with Life and on Further Development of Upbringing and Education in Czechoslovakia". He proves that it is impossible to acquire the principles of socialist pedagogics unless we have, once and for all, disposed of the principles of bourgeois pedagogics. He analyses three principles formulated by Sergei Hessen, a bourgeois theoretician: autonomy of the University, freedom of teaching and study, completeness of scientific education. The author shows that these principles are an expression of the political class interests of the bourgeoisie. On the other hand, the leading principle of socialist pedagogics is open Communist partisanship in all scientifico-research and instructional-educational processes of the school and a decisive struggle against the bourgeois idea of an apolitical school.
The author then sums up the analysis and draws some conclusions about the relationship between pedagogics and politics. He defines in detail the basic features of the instructional-educational process at a Socialist School and shows the University teachers the ways of mastering the new pedagogics in practice. The road to scientific pedagogics leads by wdy of the knowledge of the scientific policy of the Communist Party (and especially its policy as regards education) and an aciive participation in its realization.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}