Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1960 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Přestavba školství a vyučování dějepisu
(EN) The School Reform and the Teaching of History

Strana / Page: 560-573
Autor / Author: Sychrová, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The basic problem of the school reform is that of linking up school with life and the practice of the transition to communism. This presupposes a qualitative change, firstof all in the content of the school: to do away with verbalism and to lead the pupils to learn methods of work, thinking, and acting, and not just passive knowledge of facts.
The qualitative change requires the formation of the unity of all the content of the school reflecting the unity of the objective reality. The formation of the unity of content means that each subject contributes, in its own specific manner, to the knowledge of objective reality in harmony with science. In history lessons pupils ought to be progressively trained in such a way as to be able to make a historical analysis of any concrete situation, to be able to distinguish the new (i. e. that which is growing according to the laws of development) from the old, the out-of-date, and to know how to fight for the new.
A great shortcoming in the iteaching of history has been hitherto the fact that pupils have learned about the development of historical phenomena in the past (e. g. the system of government in ancient Rome) without having any experience form the contemporary society, and so they have shown very little interest in the difference of these past phenomena. To create a new quality in the teaching of history means, in the first pláce, to get rid of the isolation of history from the other subjects and, at the same time, to extend systematically the immediate experiences of the pupils regarding contemporary society, and to raise the interest of the pupils in current affairs.
We recommend that the teaching of history at the Nine-Year School should be divided into several cycles graded according to difficulty of the subject-matter (its basis would be Czechoslovak national history within the context of international history, studied in the 8th and the 9th year). The grading of the subject-matter from the phenomenon to the substance froih the immediate knowledge to the knowledge of laws governing all phenomena creates the pre-requisites for pupils to master the method of historical materialism.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}