(CZ) Nabývaní rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení
(EN) The Aequisition of a Foreign Language among Pupils with Specific Learning Disorders
Autor / Author: ŠPAČKOVÁ, K., KUCHARSKÁ, A.
Klíčová slova / Key words: cizí jazyk, fonologie, fonologické dovednosti, sémantika, specifické poruchy učení, syntax
foreign language, phonology phonological skills, semantics, specific learning difficulties, syntax
Článek se zaměřuje na problematiku osvojování cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení (SPU). Jak naznačují zkušenosti ze zahraničí neomezují se projevy specifických poruch učení v procesu osvojování cizího jazyka pouze na problém se čtením, ale ovlivňují fonologickou, syntaktickou i sémantickou rovinu cizího jazyka.
Cílem výzkumu, který v tomto příspěvku přeástavíme, bylo pomocí Prognosticko-diagnostic-kého testu cizojazyčných schopností M. Malíkové popsat osvojování jednotlivých rovin cizího jazyka u žáků s SPU a v porovnání se srovnávací skupinou postihnout hlavní obtíže těchto žáků. Výzkumný vzorek tvořilo 26 dětí s SPU a 26 spolužáků z šesti 4. tříd tří základních škol v Praze. Kvalitativní analýza výkonů v jeánotlivých subtestech poukázala na výrazné rozdíly ve výkonech žáků s SPU v úlohách měřících úroveň cizojazyčných schopností na základě zpracování auditivního podnětu. Na základě zjištěných údajů příspěvek poukazuje na potřebu přehodnocení některých současných způsobů práce se žáky s SPU v hodinách cizího jazyka a nastiňuje nové možnosti intervence.
Annotation:
The article deals with the theme of aequisition of a foreign language among pupils with specific learning disorders (SLD). As experience from abroad suggests, the manifestations of specific learning disorders in the proces of aequisition of a second language are not confined to problems with reading, but affect the phonological, syntactic and semantic level of the second language.
The purpose of the research project presented in this páper was to deseribe the process of aequisition of the indivi-dual levels of the second language by pupils with SLD using M. Malíková's Pro-gnostic-Diagnostic Test of Foreign-Language Abilities, and to identify the main difficulties of these pupils in comparison with a control group of normál pupils. The research sample was composed of 26 children with SLD and 26 fellow pu-pils from six 4th-Forms of three primary schools in Prague. Qualitative analysis of performances in individual subtests showed striking differences in the performances of pupils with SLD in tasks mea-suring the level of foreign-language skills on the basis of processing an auditive stimulus. On the basis of the data gathered the páper indicates the need for reevaluation of some current methods of work with pupils with SLD in foreign language classes and outlines new possibilities of intervention.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: