Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1960 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Nové pojetí obsahu a metod přírodovědného vyučování na základní devítileté škole
(EN) The Conception of the Content an the Methods of Work in Science Subject according to the New Curriculum for the Basic Nine-Year School

Strana / Page: 656-668
Autor / Author: Vodička, A.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The new curriculum for natural history, physics and chemistry for the Basic Nine-Year School handles the science branch of the basic general and polytechnical education in accordanpe with the principles of the school reform laid down in April, 1^59, by the resolution of the Céntral Committee of the Communist Party of Czechoslovakia on „the Close Link-up of School with Real Life and Further Development of Education in Czechoslovakia.“
The curriculum-makers have made use of all the good experiences from the teaching of these subjects gathered in recent years by research at the Eleven-Year Schools and experimental Twelve-Year Schools, but they have handled in a new way the selection, organization and conception of the basic subject-matter especially with regard tp the principle of linking up school with life, i. e. with contemporary, and if possible, also with prospective requirements of society as regards the preparation of the youth for work in the production and for further education. They have stressed the educational values of individual subjects, their contribution to the formation of a scientific world outlook, to the acquisition of basic polytechnical knowledge and skills, and the demand for education to form an integreted whole. At the same time they have complied with the requirement for the subject-matter to be in keeping with present state of science and to be understandable to the pupils so that its substance can be consciously mastered by the pupils during the lessons. The curriculum calls for deepening and extending the use of laboratory methods in teaching, for the use of modern visual aids, especially film, slides, models, apparatuses, experiences from excursions, workshop practice and voluntary work for public welfare.* The basic relations between subjects are solved on principle in such a way that,different subjects, especially those closely related to each other, do not ov'ërlap but, if possible, follow up each other logically and supplement each other. The syllabus of each of the science subjects handles all the aims and tasks mentioned here in its own specific manner, and defines the role to be played in its implementation in practice by the teacher and by the pupiPs work with the textbook or auxiliary literature (e. g. tables, atlases). It encourages the development of hobby activities of the pupils either in optional laboratory and workshop practice or in hobby groups.
The article further deals with the questions of principle regarding the content and methods of individual science subjects, textbooks and methodical literature for teachers.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}