Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1-2/2012 (MONO) -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Narušená komunikační schopnost a čtenářská gramotnost
(EN) Impaired Communication Skills and Reading Literacy

Strana / Page: 178-189
Autor / Author: TOMICKÁ, V.
Klíčová slova / Key words: komunikační proces, řečové roviny, narušená komunikační schopnost, diagnostika, sociální znevýhodnění, zdravotní znevýhodnění, logopedická diagnostika.
communication process, communication levels, impaired communication skills, diagnostic methods, sociál disadvantage, physical disadvantage, speech therapy diagnostics.

Anotace:

Narušená komunikační schopnost u dětí je významným rizikovým faktorem pro ovládnutí čtené a psané formy řeči. Autorka příspěvku předkládá teoretická východiska aktuální logopedické diagnostiky a možnosti logopedické diagnostiky v prevenci obtíží při nabývání čtenářské gramotnosti.
Příspěvek představuje vybranou část výsledků realizovaného výzkumu ve speciálněpedagogickém centru se zaměřením na analýzu narušené komunikační schopnosti a skrytá rizika pro úspěšné ovládnutí čtení a psaní. Zároveň nastiňuje možnosti hlubší logopedické diagnostiky ve školských poradenských zařízeních, která by mohla významně přispět k prevenci výukových obtížíu žáků.



Annotation:

Impaired capacity to communicate in children is an important risk factor for mastery of the read and written form of language. The author of the páper presents the theoretical premises of cur-rent logopedie diagnostics and the possibilities of logopedie diagnostics in the prevention of difficulties in aequisition of reading literacy.
The páper presents a selected part of the results of a research project in a speciál educational centre with a focus on the analysis of impaired capacity to communicate and the hidden risk for successful mastery of reading and writing. At the samé time it outlines the possibilities for deeper logopedie diagnostics in educational counselling facilities that might make an important contribution to prevention of learning difficulties in pupils.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}