(CZ) Narušená komunikační schopnost a čtenářská gramotnost
(EN) Impaired Communication Skills and Reading Literacy
Autor / Author: TOMICKÁ, V.
Klíčová slova / Key words: komunikační proces, řečové roviny, narušená komunikační schopnost, diagnostika, sociální znevýhodnění, zdravotní znevýhodnění, logopedická diagnostika.
communication process, communication levels, impaired communication skills, diagnostic methods, sociál disadvantage, physical disadvantage, speech therapy diagnostics.
Narušená komunikační schopnost u dětí je významným rizikovým faktorem pro ovládnutí čtené a psané formy řeči. Autorka příspěvku předkládá teoretická východiska aktuální logopedické diagnostiky a možnosti logopedické diagnostiky v prevenci obtíží při nabývání čtenářské gramotnosti.
Příspěvek představuje vybranou část výsledků realizovaného výzkumu ve speciálněpedagogickém centru se zaměřením na analýzu narušené komunikační schopnosti a skrytá rizika pro úspěšné ovládnutí čtení a psaní. Zároveň nastiňuje možnosti hlubší logopedické diagnostiky ve školských poradenských zařízeních, která by mohla významně přispět k prevenci výukových obtížíu žáků.
Annotation:
Impaired capacity to communicate in children is an important risk factor for mastery of the read and written form of language. The author of the páper presents the theoretical premises of cur-rent logopedie diagnostics and the possibilities of logopedie diagnostics in the prevention of difficulties in aequisition of reading literacy.
The páper presents a selected part of the results of a research project in a speciál educational centre with a focus on the analysis of impaired capacity to communicate and the hidden risk for successful mastery of reading and writing. At the samé time it outlines the possibilities for deeper logopedie diagnostics in educational counselling facilities that might make an important contribution to prevention of learning difficulties in pupils.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: