Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1-2/2012 (MONO) -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Předgramotnostní dovednosti slovensky hovořících dětí s různými profily jazykových schopností
(EN) Pre-Literacy Skills of Slovak-speaking Children with Different Profiles of Language Abilities

Strana / Page: 164-177
Autor / Author: FRANKE, H., MIKULAJOVÁ, M.
Klíčová slova / Key words: prediktory čtení, předgramotnostní dovednosti, narušený vývoj řeči, vývojová dysfázie, rodinné riziko dyslexie, slovenský jazyk.
reading predictors, pre-literacy skills, specific language impairment (SLI), family risk of dyslexia, family literacy environment, Slovák language.

Anotace:

Obsahem článku je analýza raných předgramotnostních dovedností slovensky hovořících dětí předškolního věku (mezi pátým a šestým rokem věku) s různými jazykovými profily a porovnání vývojových vzorců mezi skupinami dětís typickým vývojem jazykových dovedností, vývojovou dysfázií a dětí s rodinným rizikem dyslexie s poruchami řeči nebo bez poruch řeči. Studie podrobně zkoumá vývoj klíčových dovedností pro rozvoj čtení - znalost písmen, psaní písmen, fonematické uvědomování, rychlé automatické pojmenování a rané čtení slov. Výsledky ukazují na negativní vliv vývojové dysfázie i rodinného rizika dyslexie na vývoj předgramotnostních dovedností.



Annotation:

The páper presents an analysis of the early pre-literacyskills of Slovak speaking children of preschool age (from five to sixyears of age), with different language profiles, and a comparison of the developmental patterns in groups of children with typical development of language skills, with developmental dysphasia, and with a family risk of dysphasia with or without speech disorders. The study investigates in detail the development of key skills for the progress of reading - knowledge of letters, phonematic awareness, fast auto-matic naming and early reading of words. The results show the negative effect of developmental dysphasia and family risk of dyslexia on the development of pre-literacy skills.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}