(CZ) Předgramotnostní dovednosti slovensky hovořících dětí s různými profily jazykových schopností
(EN) Pre-Literacy Skills of Slovak-speaking Children with Different Profiles of Language Abilities
Autor / Author: FRANKE, H., MIKULAJOVÁ, M.
Klíčová slova / Key words: prediktory čtení, předgramotnostní dovednosti, narušený vývoj řeči, vývojová dysfázie, rodinné riziko dyslexie, slovenský jazyk.
reading predictors, pre-literacy skills, specific language impairment (SLI), family risk of dyslexia, family literacy environment, Slovák language.
Obsahem článku je analýza raných předgramotnostních dovedností slovensky hovořících dětí předškolního věku (mezi pátým a šestým rokem věku) s různými jazykovými profily a porovnání vývojových vzorců mezi skupinami dětís typickým vývojem jazykových dovedností, vývojovou dysfázií a dětí s rodinným rizikem dyslexie s poruchami řeči nebo bez poruch řeči. Studie podrobně zkoumá vývoj klíčových dovedností pro rozvoj čtení - znalost písmen, psaní písmen, fonematické uvědomování, rychlé automatické pojmenování a rané čtení slov. Výsledky ukazují na negativní vliv vývojové dysfázie i rodinného rizika dyslexie na vývoj předgramotnostních dovedností.
Annotation:
The páper presents an analysis of the early pre-literacyskills of Slovak speaking children of preschool age (from five to sixyears of age), with different language profiles, and a comparison of the developmental patterns in groups of children with typical development of language skills, with developmental dysphasia, and with a family risk of dysphasia with or without speech disorders. The study investigates in detail the development of key skills for the progress of reading - knowledge of letters, phonematic awareness, fast auto-matic naming and early reading of words. The results show the negative effect of developmental dysphasia and family risk of dyslexia on the development of pre-literacy skills.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: