Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1959 -
Úvodník Introduction

(CZ) Přestavba školy v současné etapě budování socialismu
(EN) The School Reform at the Present Stage of Socialis Construction

Strana / Page: 310-324
Autor / Author: Chlup, O.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The question of the content and the methods of upbringing and education is one of the most important pre-requisites for the solution of the problems that a socialist school involves. A very substantial problem is the one concerning basic subject-matter.
The concept of »basic, subject-matter« embraces a wide range of problems involving syllabi, curricula and textbooks. At the present time this problem comes to the forefront of pedagogical thinking, because general educational schools suffer from an excessive amount of subject-matter, which often results In the subject-matter being merely temporarily memorized. In addition, this one-sided memorizing formalism has an adverse influence on the training of the mind; the functions of the higher nervous activity do not develop those dynamic, aspects of thinking which arc decisive for a scientific grasping of reality. It is, above all, the spirit of inquiry, the desire to get to know the new, the satisfaction and enjoyment resulting from the discovery of knowledge, the forming of habits of analytical, inductive, and deductive processes of thinking, processes of abstraction and generalization. The fact that such mental operations should, as far as the character of the subject permits, be preceded, or simultaneously accompanied by practical activities — that is the very essence of the new look in education, which substantially diferentiates the socialist educational system from the previous classbiased educational systems.
In other parts of the article the author analyses-the objectives and the means of socialist upbringing, education and instruction, their changes conected with the present school reform. Special attention is given to the analysis of textbooks from the viewpoint of basic subject-matter.
Finally he shows the roads to be taken In the extensive research work which aims at working out the theory of basic subject-matter in all subjects.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}