Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1958 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) K problematice přípravy na vyučovací hodinu
(EN) On the Problems of Lesson-Planning

Strana / Page: 292-311
Autor / Author: Dostál, A. M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the above article the author aims to prove the importance of lesson-planniny, both from the póint of view of pedagogical practice, especially that of future teachers, and from the point of vieu of pedagogical theory. On the basis of studying those problems in literatu|re, dealing with education and teaching methods, and on the basis of research into the teaching process the author concludes that in the past the question of lesson-planning was left outside the scope of theoretical interest of the pedagogical science. As far as the Marxist pedagogical theory is concerned, its efforts to solve the given problems have so far been directed mainly toward the content of the teaching process, or toward stressing above all the external, organizational aspects of the teaching process. It means that hitherto lesson-planning has not been directed toward the most important point, i. e. the very substance of the teaching process as a whole, both from the point of view of its content and its formal aspect, both from the point of view of the teacher’s activities and the point of view of the pupils' activities. Positive results attained in the classroom work of experienced teachers as well as in experimental teaching confirm that the approach to lesson-planning with a view to the substance of the teaching process in all its complexity enables the teacher to think over his work Nith the pupils ever m,ore deeply and consciously, and thereby to raise the teaching process to the level of a scientifically organized process.
In this sense the author regards his own lesson-planning as a result of the general preparation of the teacher for his classroom practice; thus a lesson-plan would realize what the future teacher during his training had studied and acquired with regard to this future practice. By way of specimen the author gives a written lesson-plan for a lesson on the Constitution.
In conclusion it is stated that handling the question of lesson-planning would require a systematic study of teachers' experiences and scientific research into the teaching process developing in individual subjects. In this way pedagogical theory would contribute effectively to improving the quality of classroom work.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}