Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1958 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Výchova a vzdělání v českých zemích před J. A. Komenským
(EN) Education and instruction in the Czech provinces before J. A. Commenius

Strana / Page: 589-601
Autor / Author: Váňa, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author points out that the research on Comenius mostly deals with the social conditions of his times and the relation of Comenius to the representatives of philosophical and pedagogical thinking in Europe at that time, but little attention has so far been given to the specific development of education and instruction in his own country. This gives rise to the danger of an incorrect, cosmopolitan interpretation of Comenius. Among other circumstances there is especially one fact which contributes to the separation of Comenius from the development of pedagogical problems on Czech' soil: all that had been created here in this field was suppressed to such an extent that even today it is forgotten that with Comenius the development of Czech pedagogy reached its climax, in a way which represented an important climax on a world scale.
Pedagogical development in the Czech lands was not isolated, but it had its own specific features which differentiated it from the common features characterizing education under feudalism. The Hussite movement exercised a decisive influence. Religious differentiation, conditioned in its origin by class-division, was also reflected in different views on education and instruction and in separate schools in the 16th and early 17th century (Catholic, Protestant and those of the Union of Czech Brethren), which served as a means of gaining and consolidating their respective positions of power. For this reason it was a field in which sharp struggles were waged.
The author goes on to mention some concrete data about thfe educational practice in this period.
The developing pedagogical practice gave rise to the development of problems of pedagogical theory. A number of outstanding pedagogues, such as Matouš Kollin, Petr Kodicill, Martin Bacháček, Vavřinec Benedikt Nudožerský and others, as well as a great number of long-forgotten M. A.s and B. A.s, cotributed to the development and transformation of education and instruction enforced by social changes and developments. A promising development was broken off in practice, but in theory it reached a culminating point in the pedagogical work of J. A. Comenius. A deeper knowledge of this process of development will contribute to a better knowledge not only of Comenius but also of laws governing the historical development of education and in the long run will lead to a better understanding of the deep changes in education and instruction which are taking place at the present time.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}