Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1957 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Názory Jana Evangelisty Purkyně na výchovu a vzdělání
(EN) Jan Evangelist Purkinje's conception of education and instruction

Strana / Page: 54-74
Autor / Author: Kratochvíl, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Purkinje returns to Prague at the time of the low est decadence of concordat school when the whole education was submitted to the interests of Church. Purkinje’s proposals concerning some grades of school serve to the urgent need of a school-reform .
He considers the education as a process in which the older generation hands down its experinences to the younger one. The aim of education which he understand not as an unchangeable and commonly valid process, but as something depending on the nationality and social environment, is the universal humanily. He don’t demand knowledge for knowledge itself, but a knowledge which serves to the wellbeing of society. He postulates a democratization of universal and special education and demands a standard school. The school ought to agree with the life, but the special schools should be based on the universal education. He required the separation of the Church from the state. From this standpoint he also determines the educational system. Greatest attention he gives to the grammar school of his time which should last six years with two cycles of three years. The highest grade of the second cycle should be divided in two sections (preparation for the practical life and for the University). The universities should possess preparatory schools of two years. Purkin je recomends a higher number of faculties, among them the university education for teachers. On the decline of his life he was occupied with plans on institution and organisation of an Academy. Besides the cultivation of sciences the Academy ought to provide the supervision of the whole education as well as its control.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}