Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1957 -
Školní hygiena School hygiene

(CZ) Soustava školní hygieny
(EN) On the System of School Hygiene

Strana / Page: 304-330
Autor / Author: Chlup, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author proceeds from Calmett’s motto, who describes hygiene as a synthesis of many sciences. This accounts for the strange fact that the subject of school hygiene has not yet arrived at a firm systemization of its problems. The systemization of any branch of science is regarded by the author as one of the most important questions. Therefore he discusses various textbooks on school hygiene, paying special attention to the ways in which individual writers of textbooks have arranged their content. The subject of these analyses are textbooks on scfiool hygiene from the end of the last century until present times; German, French, English, American, as well as Soviet and our own latest textbooks have been subject to analysis.
The author has found considerable variety in the systems of treating the subject-matter. The main differences of these systems result from the purpose they are to serve. Thus two systenxs are differentiated, viz. the inclusion of school hygiene within the scope of general hygiene, and the treatment of school hygiene as a special, independent subject. A great many differences are caused by the authors’ treatment of correlations between school hygiene and auxiliary sciences. On the basis of the experiences of our and Soviet writers, the author comes to a conclusion according to which he determines in the first place the questions
o f principle, in the second place questions concerning the pupil’s health, mental and physical life, his development, and factors of environment, either natural, artificial, or others. In the third part preventive care would be dealt with, in the fourth part not only the factors of health preservation — i. e. medical treatment and prevention — but also the promotion of all the means increasing the resistibility of the youth to diseases.
The author considers the unification of systems to be an urgent scientific task in the field of school hygiene.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}