Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1957 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) O bratrské výchově vzhledem ke Komenskému
(EN) On Czech Brethren's Education in Relation to Comenius

Strana / Page: 441-452
Autor / Author: Molnár, A.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the light of new research, the family origin of Comenius, rooted in the Unity of Czech Brethren, has acquired considerable significance in determining the place occupied by Comenius in the social differentiation of his time, and in finding the social intent of his thinking and pedagogy. The Czech Brethren’s pedagogical elements used to be sought, above all, in the Unity’s schools. The author shows, however, mainly on the basis of the material he has published in a book entitled »Czech Brethren’s Education before Comenius« that the culmination of the educational endeavours in the Unity of Brethren were not schools, but the educational structure of the Brethren’s Church community itself, three grades of membership (beginning, continuing, perfect), order and discipline. Education among Brethren was the function of baptism, thus restoring the militant intentions of the early Christian’s catechumen. Its bias was anti-feudal, even though Brethren’s Schools, since the latter half of the 16th century, had been subject to the influence of the aristocracy, and were declining for economic reasons. Comeniology must take an interest in the history of Brethren’s education. The fact that Comenius followed up the Brethren’s tradition does not suffice to explain his personality completely, of course, but it conditions substantially his religious, social, and national allegiance. By means of hitherto unused documents on the activities of Jan Lanecius, a senior of the Brethren’s Unity, the author proves that Comenius grew up in an environment, where the pedagogical practice of Czech Brethren mixed with the educational schemes of the Swiss reformer Henry Bullinger. Comenius himself later on in his life reverted to the earlier periods in the history of Brethren’s development, taking over from them the stress they laid on the educational discipline in a collective, and on the universal objective of man’s education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}