(CZ) Rozvoj pregramotností a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí
(EN) The Development of Pre-Literacy and Initial Reading Literacy in the Curriculum of European Countries
Autor / Author: WILDOVÁ, R.
Klíčová slova / Key words: pre-literacy, initial reading literacy, primary school, state and school curriculum, inovations of education process.
pregramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, primární škola, státní a školní kurikulum, inovace vzdělávacího procesu.
Česká republika věnovala vždy velmi intenzivní pozornost rozvoji čtení a především rozvoji počátečního čtení. V současném gramotnostním pojetí se právě tato oblast proměnila v tzv. rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti, což je pojem podstatně širší než již zmíněné počáteční čtení. Společně s rozvojem počáteční čtenářské gramotnosti se významně zvýšil zájem o období vývojově předcházející, o období pregramotnosti.
Text se zaměří na analýzu evropských státních a školních kurikul právě z pohledu rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti. Smyslem této komparace, která navazuje na již publikované komparace z dřívějších období, je prezentovat aktuální informace a inspirovat prostřednictvím tzv. evropských trendů rozvoje sledovaných oblastí budoucí vývoj v České republice.
Annotation:
The Czech Republic has always devoted great attention to the development of reading and above the development of initial reading. In line with the current overall conception of literacy, the development of initial reading is now known as initial reading literacy, which is an essentially broader concept. Together with focus on the development of initial reading literacy there has been an important increase in in-terest in the preceding developmental stage, the period of preliteracy.
The text presents an analysis of European statě and school curricula specifically from the point of view of the development of preliteracy and initial reading literacy. The purpose of comparative study of these curricula, which follows on from an already published comparison of curricula at earlier periods, is to present up-to-date information on current trends in the field and so provide inspiration for future reforms in the Czech Republic.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: