Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1956 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) Povaha základního učiva při věcném poznávání ve třídě elementární
(EN) Povaha základního učiva při věcném poznávání ve třídě elementární

Strana / Page: 274-285
Autor / Author: Strnad, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The subject of this essay is the elaboration of a draft of the teaching material for the elementary class. According to this draft the author has tried to classify the basic teaching material into four categories: things, orientation of the pupil at home, in nature and in society. He uses Lindner’s essay »Eine Cardinalfrage der Schulpadagogik«, published in 1875, as an evaluating guide. School practice is seen by him on the one hand as an objective process determined by the school curriculum, teaching helps and educational theory, on the other hand as an educational process of a subjective character depending on the standard of the teacher’s didactic practice. Overestimation of the former (i. e. the given norms) makes teaching mechanical, while overestimation of the latter (i. e. the individuality of the teacher) leads to unequal results being achieved in instruction.
The starting point for the next part of this essay is provided by Soviet pedagogics, particularly by Goncharov’s conception of theory and practice. The author analyses the character of the teaching process, which does not correspond to the psychical process of acquiring knowledge on the part of children. He finds grounds for it in the marxistloninist theory of knowledge, from which he proceeds in expounding the dialectical manner of teaching. In the end he arrives at the conception of basic instruction according to Otokar Chlup’s formulation.
In conclusion the author points out that the basic teaching material can be determined only by analysing organised school practice. As a proof he adds specimens of three texts: Morning at Home. May Day — Festival of Labour. In a Meadow in Summer.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}