Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1956 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) Vývoj učebních plánů ruských a sovětských škol od roku 1860 do roku 1955
(EN) Vývoj učebních plánů ruských a sovětských škol od roku 1860 do roku 1955

Strana / Page: 304-318
Autor / Author: Švec, O.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The aim of this study was to discover same of the typical features of the teaching plans in Soviet schools. Therefore the first to be analysed were the teaching plans of Russian grammar schools of 1864, 1870 and 1914, and then those of Soviet secondary schools of 1935, 1948 and 1953. The analysis concerned the construction and proportionality of the subjects in these teaching plans. By proportionality we mean the mutual proportion of the number of hours assigned to each of the four basic groups of subjects, viz. languages, social subjects, natural science, and technical-educational subjects. Proportionality is expressed by the ratio of indexes. The indexes are the sums of hours assigned to the subjects of the respective groups, divided by the sum of hours assigned to technical-educational subjects.
A comparison between the teaching plans of tsarist and Soviet secondary schools has shown that in the Soviet unified secondary school natural science and technical-skill subjects prevail over languages and social subjects. An analysis of the teaching plans with regard to individual cycles has further indicated that in Soviet schools the mother tongue and arithmetic prevail in the first teaching cycle, the second cycle has a natural science-social character, the third cycle a natural science-language character.
When evaluating the individual plans, viewpoints were determined which will be taken into account in working out a new teaching plan for the Czechoslovak 8-year and 11-year general educational schools.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}