Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1956 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) Zásada názornosti při vyučování jazyku mateřskému
(EN) Zásada názornosti při vyučování jazyku mateřskému

Strana / Page: 525-535
Autor / Author: Janáček, G.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Intuitive methods used in the mother tongue course are somewhat different from those used e. g. in the sciences, because the word and the sentence are considerably abstract notions. The word has its sound, meaning, emotional colouring, and graphic image, plus the movements of certain muscles when writing. Each of these component parts has its own kind and degree of intuitiveness. Didactics must take it into account and make full use of it.
The sound and the graphic image of the word involve intuitiveness based on the perceptions of senses. It is the duty of the school to provide the best possible acoustical and optical intuitive devices. The sound and the graphic image of the word, however, are always connected with its meaning, and this is where a considerable degree of abstraction comes in. But words are not isolated in one’s consciousness; they form a system of word-roots, prefixes and suffixes, and in a sentence they form a system of inflected forms with the same or similar inflexions. There is intuitiveness in this system, it is a kind of intuitiveness inherent in the language itself. So far we have not enough diagrams and other intuitive devices to illustrate, organize and present this language system to the pupils. And yet, this is one of the ways to achieve better results in mother tongue courses. As far as writing motions are concerned, basic research has not been carried out at all yet, and by doing so, professional psychologists could do a great deal to help the didactics of languages.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}