(CZ) Pedagogické efekty humoru ve výukové komunikaci
(EN) The Pedagogic Effects of Humour in Educational Communication
Autor / Author: Šeďová, K.
Klíčová slova / Key words: humor, výuková komunikace, učení, dotazníky pro studenty, experimentální studie
humour, educational communication, learning, student questionnaires, experiment-based studies
Přehledová studie shrnuje výsledky empirických studií zkoumajících, zda zapojení humoru do výukové komunikace ovlivňuje žákovské učení. Vybrané výzkumy jsou rozděleny do dvou skupin podle použité metodologie. První skupinu tvoří výzkumy založené na dotaznících pro studenty, které konzistentně dokládají pozitivní vztah mezi humorem a učením. Druhou skupinu tvoří studie s experimentálním designem, které přinášejí podstatně komplikovanější a méně jednoznačná sdělení.
Annotation:
This overview article summarises the results of empirical studies on whether the inclusion of humour in educational communication has an effect on pupils’ learning. Selected research projects are divided into two groups depending on the methodology employed. The first group consists of studies based on questionnaires for students, which consistently show a positive relationship between humour and learning. The second group consists of studies based on experiment: these produce a much more complex and less straightforward picture.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: