(CZ) Současné podoby pedagogiky volného času
(EN) Current Forms of the Pedagogics of Leisure Summary
Autor / Author: Bauman, P.
Klíčová slova / Key words: pedagogika volného času, volný čas, výzkum volného času, terminologie, leisure studies, leisure sciences, leisure education, Freizeitpädagogik
pedagogics of leisure, leisure, leisure research, terminology, leisure studies, leisure sciences, leisure education, Freizeitpädagogik
Stať mapuje současné perspektivy vymezující oblast v českém prostředí označovanou jako pedagogika volného času, a to se zvláštním zřetelem k pojetím vyvíjejícím se v anglicky mluvících zemích (zejm. Velká Británie a USA). Ukazuje se, že podrobnější zkoumání anglosaských konceptů leisure studies, leisure sciences, leisure education aj. má význam nejen z hlediska oborové terminologie, ale vede také k reflexi současného vymezení pedagogiky volného času v České republice a na Slovensku a k reflexi aktuálního vývoje této disciplíny v souvislosti s proměnami německé Freizeitpädagogik.
Annotation:
The article offers an account of current perspectives defining the field known in the Czech Republic as the Pedagogics of Leisure [literal translation], and does so with special attention to concepts developing in the English-speaking countries (especially Great Britain and the USA). More detailed study of the Anglo-American concepts of leisure studies, leisure sciences, leisure education etc.. is turning out to be not only important simply from the point of view of terminology in the field, but to be leading to critical reflection on the current definition of the pedagogics of leisure in the Czech Republic and Slovakia and on the present development of this discipline in the context of the transformations of German Freizeitpädagogik.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: