(CZ) Poznámky k diskusi o vědním profilu teorie výchovy
(EN) Notes Related to Discussion of the Academic Profile of the Theory of Education
Autor / Author: Koťa, J.
Klíčová slova / Key words: empirická pedagogika, filosofie výchovy, hodegetika, obecná pedagogika, výchova, teorie výchovy
empirical pedagogics, philosophy of education, hodegetics, general pedagogics, education, theory of education
text se zamýšlí nad definicemi a pojetím teorie výchovy, která prošla od Lindnerova vystoupení pozvolným vývojem, ale uchovala si trvale úzkou vazbu na filosofii výchovy. Otázka vědního profilu teorie výchovy je stále otevřenou záležitostí, občas se blíží obecné pedagogice, občas filosofii výchovy, problémy má i tehdy, když se chce profilovat jako empirická disciplína.
Annotation:
The author reflects on the definitions and conception of the theory of education, which has undergone gradual development since the time of the great 19th-century Czech educationalist Lindner, but has retained a significant and lasting bond to the philosophy of education. The question of the academic profile of the theory of education is still an open one: sometimes it is closer to general pedagogics, sometimes to the philosophy of education, and it has problems when it seeks to present itself as an empirical discipline.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: