(CZ) Podněty z oblasti hlubinné psychologie pro nově pojatou teorii výchovy a pedagogickou praxi
(EN) Inspirations from the Field of Depth Psychology for a Newly Conceived Theory of Education and Pedagogical Practise
Autor / Author: Jedlička, R.
Klíčová slova / Key words: teorie výchovy, výchova, psychoanalýza, analytická psychologie, teorie objektních vztahů, psychoterapie, přenos, protipřenos, supervize, Balintovská skupina, role psychoterapeuta, role učitele
theory of education, education, psychoanalysis, analytical psychology, the theory of objective relations, psychotherapy, transference, counter-transference, supervision, Balint Group, the role of the psychotherapist, the role of the teacher
Autor se zabývá možnostmi využití poznatků získaných na poli psychoanalýzy a souvisejících terapeutických směrů v teorii výchovy a při výchovně-vzdělávací práci. Prezentuje pojetí výchovy zohledňující individuální potřeby žáků a jejich osobnostní zvláštnosti. Stať upozorňuje na důležité rozdíly mezi výchovou a psychoterapií a na odlišnosti mezi rolemi terapeuta a učitele.
Annotation:
The author considered the possibilities for the exploitation of ideas and findings from depth dynamically orientated psychology and associated therapeutic schools for a newly conceived theory of education highlighting the personal attributes and individual needs of children, pupils and students. The article also draws attention to important differences between psychotherapy and education and differences between the roles of therapist and teacher.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: