(CZ) Teorie výchovy v postmoderní době: krize, nebo nová příležitost? Úvaha o univerzalitě a komplexnosti v pedagogických souvislostech
(EN) The Theory of Education in the Post-Modern Period: Crisis or New Opportunity? Reflections on Universality and Comprehensiveness in Pedagogic Contexts
Autor / Author: Strouhal, M.
Klíčová slova / Key words: teorie výchovy, klasická pedagogika, krize, pedagogické novátorství, postmoderní problematičnost, univerzalita, ideál komplexnosti
theory of education, classical pedagogics, crisis, educational innovation, problems of postmodernism, universality, the ideal of comprehensiveness
Text je zaměřen k soudobé situaci v pedagogickém myšlení s důrazem na otázku pojetí a funkce teorie výchovy. Text se kriticky obrací vůči relativizujícímu myšlenkovému ovzduší postmoderny, v němž jsme dospěli k rezignaci na hledání univerzality ve výchově. V souladu s přesvědčením autora o sklonu soudobé teorie výchovy k přepjatému pedocentrismu text poukazuje na některé nedostatečně reflektované předpoklady hlavního proudu pedagogické teorie, které se tak stávají novou a úspěšně se prosazující formou pedagogické ideologie. Závěrem text nabízí jako novou podobu univerzality ideál komplexního přístupu k výchově a vzdělávání, který by nahradil omezenou perspektivu svářících se pedagogických teorií a překonal jak dogmatismus, tak postmoderní relativismus.
Annotation:
The text focuses on the current situation in educational thought with an emphasis on the question of the concept and function of the theory of education. The author takes a critical view of the relativistic intellectual atmosphere of the post-modern, in which there has been an abandonment of the search for universality in education. In keeping with his view that current theory of education inclines to extreme pedo-centrism, the author draws attention to several assumptions behind the mainstream of pedagogic theory which have been insufficiently critically examined and so are becoming a new and widespread form of educational ideology. In conclusion the author offers, as a new form of universality, the ideal of a comprehensive approach to upbringing and education that could replace the restricted perspective of warring pedagogical theories and move beyond both dogmatism and postmodern relativism.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: