Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2012 -
Diskuse Discussion

(CZ) Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání
(EN) Understanding of Mathematics and University Tea­cher Training

Strana / Page: 332-338
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: porozumění matematice, řešení úloh, transmise poznatků, konstrukce poznatků, myšlení, aplikace
understandig of mathematics, problem solving, transmission of knowledge, construction of knowledge, thinking, application

Anotace:

Příspěvek se zabývá otázkou rozvíjení myšlení ve vyučování matematice v souvislosti s ře-šením problémů. Tradiční postup založený na čtyřech fázích (rozbor, konstrukce, důkaz a diskuse) je spíše popisem hotového řešení, není však metodou hledání řešení problému. Tomu má blíže koncep-ce Hadamardova založená na čtyřech etapách tvorby: preparace, inkubace, iluminace a verifikace. Vzdělávání v matematice ovlivňuje jednak charakter matematiky, okruh jejích konzumentů a možnosti realizace ve školní praxi. Tranzitivní metody by měly být nahrazeny metodami konstruktivními, které hlouběji přispívají k rozvíjení myšlení. Tím je možné překonat paradox dvojího zapomínání (začátek univerzitního studia a začátek pedagogické praxe).



Annotation:

The main goal of mathematics edu­cation - the development of thinking -and the main activity of school practice - the solving of problems - are compa­red. The traditional method of problem-solving consisting of four parts (analysis, construction, proof and discussion) is compared with Hadamard's conception of four chronological stages in the pro­cess of creation: preparation, incubation, illumination and verification. The trans­mission of new knowledge by means of lectures leads only to the reproduction of information. The alternative, i.e. con­struction of knowledge in the minds of students, is promising but difficult to put into practice. It offers a way of getting over what Felix Klein and Jaroslav Šedivý have formulated as the problem of two kinds of forgetting (connected with the beginning of university studies and the beginning of teaching practice).



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}