(CZ) Porozumění matematice a univerzitní učitelské vzdělávání
(EN) Understanding of Mathematics and University Teacher Training
Autor / Author: Kuřina, F.
Klíčová slova / Key words: porozumění matematice, řešení úloh, transmise poznatků, konstrukce poznatků, myšlení, aplikace
understandig of mathematics, problem solving, transmission of knowledge, construction of knowledge, thinking, application
Příspěvek se zabývá otázkou rozvíjení myšlení ve vyučování matematice v souvislosti s ře-šením problémů. Tradiční postup založený na čtyřech fázích (rozbor, konstrukce, důkaz a diskuse) je spíše popisem hotového řešení, není však metodou hledání řešení problému. Tomu má blíže koncep-ce Hadamardova založená na čtyřech etapách tvorby: preparace, inkubace, iluminace a verifikace. Vzdělávání v matematice ovlivňuje jednak charakter matematiky, okruh jejích konzumentů a možnosti realizace ve školní praxi. Tranzitivní metody by měly být nahrazeny metodami konstruktivními, které hlouběji přispívají k rozvíjení myšlení. Tím je možné překonat paradox dvojího zapomínání (začátek univerzitního studia a začátek pedagogické praxe).
Annotation:
The main goal of mathematics education - the development of thinking -and the main activity of school practice - the solving of problems - are compared. The traditional method of problem-solving consisting of four parts (analysis, construction, proof and discussion) is compared with Hadamard's conception of four chronological stages in the process of creation: preparation, incubation, illumination and verification. The transmission of new knowledge by means of lectures leads only to the reproduction of information. The alternative, i.e. construction of knowledge in the minds of students, is promising but difficult to put into practice. It offers a way of getting over what Felix Klein and Jaroslav Šedivý have formulated as the problem of two kinds of forgetting (connected with the beginning of university studies and the beginning of teaching practice).
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: