Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2012 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce
(EN) The Possibilities of Bo­hr's Complementary Framework of Thought in Teaching

Strana / Page: 305-316
Autor / Author: Grygar, F.
Klíčová slova / Key words: Niels Bohr, Martin Heidegger, komplementarita, výuka, vzdělání, vědotechnika, objektivizace, kalkulující myšlení
Niels Bohr, Martin Heidegger, complementarity teaching, education, science and technology, objectification, calculating thinking

Anotace:

Příspěvek poukazuje na Bohrovo a Heideggerovo vymezení se vůči dosavadnímu vědo-technickému či kalkulujícímu myšlení, které zasáhlo i humanitní vědy v jejich přístupu k porozu¬mění zkoumaných jevů. Zatímco Heidegger v hermeneutické fenomenologii přicházís koncepcí zamýšlejícího se myšlení, které umí říkat ano i ne kalkulujícímu myšlení, Bohr dospívá ve fyzice k ideji komplementarity. Tu posléze pojímal jako nový epistemologický pedagogický či didaktický rámec myšlení, umožňující smysluplné doplnění nekompatibilních deskripcí téhož jevu v jednom i více různých vědních oborech. Příspěvek popisuje na základě vybraných příkladů z různých oborů a každodenního života praktické využití tohoto rámce v jakémkoli vyučovaném předmětu a disciplíně.



Annotation:

The article draws attention to Bohr and Heidegger's critique of the scientific-technical or calculating mode of thought that has affected even the human sciences in their approach to understanding phenomena studied. While Heidegger in his hermeneutic phenomenology developed the con­ception of reflective thinking, which is able to say yes and no to calculating thinking, Bohr in physics arrived at the idea of complementarity. This he deve­loped into a new epistemological, edu­cational or didactic framework of thin­king, making possible the meaningful integration of incompatible descripti­ons of the same phenomenon in one or more different scientific disciplines. Using selected examples from different disciplines and everyday life the article describes the practical exploitation of this framework in any teaching subject and discipline.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}