(CZ) Pedagogické fakulty z pohledu akreditační komise vlády
(EN) Faculties of Education from the Perspective of the Government Accreditation Commission
Autor / Author: Mareš, J., Stuchlíková, I.
Klíčová slova / Key words: Česká republika, vzdělávání učitelů, pedagogické fakulty, Akreditační komise, hodnocení
Czech Republic, teacher education, faculties of education, Accreditation commi-ssion, evaluation
Přehledová studie přibližuje kontext, v němž od roku 1990 funguje v České republice devět pedagogických fakult. Charakterizuje proměny českého vysokého školství (rozšiřování počtu fakult na tradičních univerzitách, vznik „regionálních" univerzit, rozdělování pedagogických fakult na další fakulty). Charakterizuje zrod, podobu a činnost Akreditační komise vlády ČR. Pedagogické fakulty za posledních 21 let své existence absolvovaly tři vlny důklad¬ného hodnocení své činnosti. Studie krátce zmiňuje první vlnu hodnocení (1994-1995), která shledala vážné nedostatky v činnosti pedagogických fakult. Druhá vlna hodnocení se odehrála v letech 1998-2000 a konstatovala mírné zlepšení. Studie připomíná Boloňský proces a jeho aplikování na přípravu učitelů v České republice: nestrukturované zůstalo pouze studium učitelství pro 1. stupeň základních skol. Naopak studium učitelství pro 2. stupeň základních skol a pro střední školy bylo strukturováno na bakalářské studium a navazující magisterské studium. Třetí vlna hodnocení pedagogických fakult započala r. 2008 a probíhá dodnes. Zatím prošlo hodnocením pět z devíti fakult. Studie konstatuje, že se posiluje postavení pedagogických fakult v rámci univerzit, neboť se stávají garanty pedagogicko-psychologické složky přípravy učitelů a začínají rozvíjet oborově-didaktickou část učitelského studia, včetně vědecké činnosti v oborových didaktikách. Přetrvávají vsak problémy v kvalifikačním růstu učitelů, ve vědecké a publikační aktivitě fakult a v mezifakultní spolupráci uvnitř univerzit.
Annotation:
This overview study provides an account of the context in which nine faculties of education have been functioning in the Czech Republic since 1990. It characterises the changes in Czech higher education (the increase in the number of faculties at tradi-tional universities, the emergence of „regional universities“, the assignment of faculties of education to other faculties). It describes the founding, form and activity of the Accreditation Committee of the Government of the CR. During the last 21 years of their existence the education faculties have experienced three waves of thorough evaluation of their activities. The study briefly mentions the first wave of assessment (1994-1995), which identified serious deficiencies in the activities of faculties of education. The second wave of evaluation took place 1998-2000 and reported some improvement. The study mentions the Bologna Process and its application to teacher training in the Czech Republic: only teacher training for the 1st level of basic schools remains unstructured. Teacher training for the 2nd level of basic schools and for secondary schools has been structured into a bachelor degree and a master‘s degree following on from it. The third wave of assess¬ment of faculties of education started in 2008 and is still underway. As yet five of the nine faculties of education have undergone evaluation. This study argues that ihe position of faculties of education is becoming stronger in the framework of universities because they are taking responsibility for the educational-psychological element in teacher training and starting to develop the subject didactics part of teacher training, including research activities in subject didactics. Problems remain however in the qualification growth of teachers, in the research and publication activity of faculties, and in inter-faculty co-operation within universities.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: