Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1979 -
Studie Studies

(CZ) K otázce formování vědeckého světového názoru
(EN) A Contribution to the Question of the Method of Forming the Scientific World Outlook

Strana / Page: 489-504
Autor / Author: Mužík, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In looking for the most effective methods of leading people to the adoption of the scientific world outlook we proceed from analysing objective laws that govern the functioning of whole complex of formative factors which must be mastered and subjected to our purposeful and planned educational work:
1. The environment is not only the place we live, but an active, formative force. Man, by his concretely historical membership of society is given a certain social role which determines his needs and interests, his objectives and the manner of realising them, makes him think about certain things and form ideas in a certain way. The character of the environment from the viewpoint of education is examined by A. S. Makarenko in his teaching on the regime.
2. People’s consciousness is determined by their existence. People’s ideas, opinions, theories are such as their way of life, their life activity. The real activity of people is transformed into their consciousness in the process of interiorisation, whose laws and possible ways of utilisation are investigated by L. S. Vygotskij, A. N. Leontyev and P. J. Galperin.
3. Knowledge, value standpoints and moral norms are in the absolute majority of cases adopted by imitating those who have gained our admiration and respect and have become our example, model, ideal.
4. In Marxism-Leninism the world outlook has become a science, therefore it must be studied. Its instruction, however, can be educationally successful only as a culmination of the other ways of educational work. People actually do not adopt ideas unless they feel an inner need for them. In education all these external factors are indispensable, but the decisive factor is man himself as the active maker of his own life, man, whith whom the determination by external factors is transformed into the fact of self-realisation, the fact of conscious self-determination of a free personality.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}