Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2011 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací
(EN) Research Projects on How Far the Goal of Educational Programmes is Reflected in their Implementation

Strana / Page: 290-305
Autor / Author: Stará, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogický výzkum, implementačnífidelita, projektované kurikulum, realizované kurikulum, dosahované kurikulum
ducational research, fidelity of implementation, projected curriculum, realized curriculum, achieved curriculum

Anotace:

Pedagogický výzkum se v případě, že existují dílčí vzdělávací programy vypracované na základě poznatků příslušné oborové didaktiky, může soustředit na to, jak je v souladu záměr autorů a realizace programu. Dále může být zaměřen na to, k jakým výsledkům žáků tento program vede v závislostí na různé aspekty jeho realizace. Autoři programů mohou takto získat informace o tom, jak je potřeba program upravit, vzdělávací politika a vzdělavatelé učitelů mohou získat informace, jakou podporu učitelé pro zkvalitnění své praxe potřebují, praxe může získat mj. zdůvodněná, vědecky doložená doporučení, jaké postupy jsou ve shodě se záměry tvůrců programů a případně také se dozvědět, jaké postupy vedou k lepším výsledkům žáků. Přehledová studie představuje přístup ke zkoumání souladu intervenčního či vzdělávacího programu v úrovni zamýšlené a reality jeho uskutečňování, označovaný pojmem implementační fidelíta (fidelity of implementation). Studie vymezuje pojem, shromažďuje argumenty, proč by měla být implementační fidelíta zjíštbvána a popisuje přístupy k jejímu zkoumání. Zabývá se vztahem mezí implementační fidelitou a výsledky ve vzdělávání a stručně referuje o stavu bádání v této oblasti. Podrobněji popisuje příklad kvalitativního přístupu ve zkoumání fidelity. Studie dále popisuje faktory ovlivňující úroveň implementační fidelity, které byly identifikovány v zahraničních výzkumech.



Annotation:

Where educational programmes drawn up on the basis of the findings of didactics in the relevant field exist, educational research can focus on how far the actual realisation of the programme corresponds to the intentions of the programme authors. It can also focus on the relationship between various aspects of the implementation of the programme and student outcomes. Different aspects of the implemented curricula can be researched. In this way curricula writers can get feedback on how the programme can be improved, educational policy-makers and teacher trainers can obtain information about the kind of educational support teachers need to improve practice, and teachers can obtain evidence-based recommendations on which practices are in accordance with the inten-tions of curricula writers and if possible, what practices bring better educational outcomes of students.
This overview study presents an ap-proach to research on the correspondence between the intentions of an intervention or educational policy and the reality of its implementation, here defined as „fidelity of implementation“.
The study defines the concept of fidelity of implementation, assembles the arguments for the investigation of fidelity of imple-mentation and describes its methods. It is concerned with the relationship between fidelity of implementation and educational outcomes for students and offers a short review of research in this area. It describes in detail an example of the qualitative study of fidelity of implementation. In addition, the study describes the factors that influence the level of fidelity of implementation identified in foreign research.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}