(CZ) Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací
(EN) Research Projects on How Far the Goal of Educational Programmes is Reflected in their Implementation
Autor / Author: Stará, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogický výzkum, implementačnífidelita, projektované kurikulum, realizované kurikulum, dosahované kurikulum
ducational research, fidelity of implementation, projected curriculum, realized curriculum, achieved curriculum
Pedagogický výzkum se v případě, že existují dílčí vzdělávací programy vypracované na základě poznatků příslušné oborové didaktiky, může soustředit na to, jak je v souladu záměr autorů a realizace programu. Dále může být zaměřen na to, k jakým výsledkům žáků tento program vede v závislostí na různé aspekty jeho realizace. Autoři programů mohou takto získat informace o tom, jak je potřeba program upravit, vzdělávací politika a vzdělavatelé učitelů mohou získat informace, jakou podporu učitelé pro zkvalitnění své praxe potřebují, praxe může získat mj. zdůvodněná, vědecky doložená doporučení, jaké postupy jsou ve shodě se záměry tvůrců programů a případně také se dozvědět, jaké postupy vedou k lepším výsledkům žáků. Přehledová studie představuje přístup ke zkoumání souladu intervenčního či vzdělávacího programu v úrovni zamýšlené a reality jeho uskutečňování, označovaný pojmem implementační fidelíta (fidelity of implementation). Studie vymezuje pojem, shromažďuje argumenty, proč by měla být implementační fidelíta zjíštbvána a popisuje přístupy k jejímu zkoumání. Zabývá se vztahem mezí implementační fidelitou a výsledky ve vzdělávání a stručně referuje o stavu bádání v této oblasti. Podrobněji popisuje příklad kvalitativního přístupu ve zkoumání fidelity. Studie dále popisuje faktory ovlivňující úroveň implementační fidelity, které byly identifikovány v zahraničních výzkumech.
Annotation:
Where educational programmes drawn up on the basis of the findings of didactics in the relevant field exist, educational research can focus on how far the actual realisation of the programme corresponds to the intentions of the programme authors. It can also focus on the relationship between various aspects of the implementation of the programme and student outcomes. Different aspects of the implemented curricula can be researched. In this way curricula writers can get feedback on how the programme can be improved, educational policy-makers and teacher trainers can obtain information about the kind of educational support teachers need to improve practice, and teachers can obtain evidence-based recommendations on which practices are in accordance with the inten-tions of curricula writers and if possible, what practices bring better educational outcomes of students.
This overview study presents an ap-proach to research on the correspondence between the intentions of an intervention or educational policy and the reality of its implementation, here defined as „fidelity of implementation“.
The study defines the concept of fidelity of implementation, assembles the arguments for the investigation of fidelity of imple-mentation and describes its methods. It is concerned with the relationship between fidelity of implementation and educational outcomes for students and offers a short review of research in this area. It describes in detail an example of the qualitative study of fidelity of implementation. In addition, the study describes the factors that influence the level of fidelity of implementation identified in foreign research.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: