(CZ) Postoje žáků 2. Stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis
(EN) The Attitudes of Lower Secondary-School Pupils‘ Attitudes to Geography as a Teaching Subject
Autor / Author: Kubiatko, M., Mrázková, K., Janko, T.
Klíčová slova / Key words: dotazník, postoje, zeměpis, žáci základních škol
questionnaire, attitudes, geography, lower secondary school pupils
Zeměpis je důležitý vyučovací předmět, který popisuje a vysvětluje rozmístění přírodních a společenských jevů na planetě Zemi a zabývá se otázkami spojenými s životním prostředím a přírodou. V předkládané studii je prezentován výzkum zaměřený na zjištění postojů českých žáků základních skol k vyučovacímu předmětu zeměpis. Výzkumný vzorek tvoří 540 žáků ze šesti základních skol. Výzkum byl zaměřen na zjištění vlivu pohlaví, třídy a oblíbeného předmětu na postoje žáků k zeměpisu ve čtyřech dimenzích: zeměpis jako vyučovací předmět, zeměpis a přírodní prostředí; významnost zeměpisu; zájem o zeměpis. Výsledky ukázaly, že třída a oblíbený předmět významně ovlivňují postoje žáků k zeměpisu, zatímco vliv pohlaví prokázán nebyl. V příspěvku jsou také představeny návrhy pro pedagogickou praxi.
Annotation:
Geography teaching has great potential value in explaining to pupils fundamental events in the changing world arising from the relationships between the natural and human environment. But this potential can be realised only if pupils are interested in the subject. Pupils‘ interest in a subject derives from their attitudes to the subject. Geography as a teaching subject is a traditional part of the Czech curriculum but research on attitudes to this subject has been absent in the Czech Republic.
This study is focused on the investigation of pupils‘ attitudes to geography as a teach-ing subject and on pupils‘ out-of-school interests relating to geography. The influence of variables like gender, grade and favourite subject on attitudes to geography was investigated. The sample consisted of 540 lower secondary school pupils from six schools. The number of girls was 315 and number of boys was 225. The age of respondents was between 11-15 years (Equation x = 13,04; SD = 1,18), most respondents being in the 8th grade. The respondents were divided into 5 groups on the basis of stated favourite subject: 1. science subjects 2. technical subjects 3. social science subjects 4. health subjects 5. students who have no favourite subject. The pupils‘ attitudes were measured on a 5-point scale of Likert type, with the number of items being 27. The results were evaluated by factor analysis and analysis of variance. The reliability of the measurement tool was determined by Cronbach‘s alpha coefficient.
The results showed relatively neutral attitudes toward geography among Czech pupils. The grade and favourite subject had a significant influence on pupils‘ attitudes to geography. The effect of gender was not significant.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: