Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1973 -
Studie Studies

(CZ) K problematice výběrového řízení na pedagogických školách
(EN) A Contribution to the Problem of Selecting Applicants for Admission to Colleges of Education

Strana / Page: 41-48
Autor / Author: Musil, J. V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article informs readers about the results of an investigation carried out at the College of Education at Přerov. The investigation took place early in 1970 and was aimed at verifying the students’ motivation for the studies at this type of school, verifying the level of the students’ capacities, and the validity of marking and rating at Elementary Nine-Year Schools, as criteria of selection. The investigated sample consisted of 130 students of that school. The statements concerning the motivation for the studies were analysed as to content and were classified into three categories. The frequency of statements in category III containing answers testifying to minimal motivation greatly exceeds the frequency of answers in category I, which contains answers with the most favourable motivation (table 1). Statistical characteristics of the level of capacities of the investigated sample correspond to an average distribution. This is rather surprising and contrary to expectations, because the College of Education is generally considered to be attractive for students and therefore selective. A markedly positive index of the attractiveness of this school represents the optimal conditions for an objective selection, proceeding from the principles of a positive selection. The mean of marks cannot be considered as a reliable criterion of selection, because the marking and rating at different Elementary Nine-Year Schools are not qualitatively comparable. A complete correlation table of scoring criteria (total weighted score from the intelligence structure test by R. Amthauer, the form-master’s rating and the mean of marks) is given in table 4. In conclusion of the study a draft model is given of the process of selecting applicants, accepting general methodological and psychological requirements of such a process.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}