Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2011 -
Studie Studies

(CZ) Opportunities to Develop Learn to Learn Competences: A comparison between basic (elementary) schools and extended gymnasiums (early-start academic high schools)
(EN) Opportunities to Develop Learn to Learn Competences: A comparison between basic (elementary) schools and extended gymnasiums (early-start academic high schools)

Strana / Page: 144-165
Autor / Author: Chvál, M.; Kasíková, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article is concerned with the theme of opportunities to develop learning to learn competences. In the theoretical section the article draws on domestic authors (specifically Knecht, Janík) foreign authors (specifically Hoskins, Frederiksson) to define the basic concepts: learn to learn competence and opportunity to develop it. Presented here is an originally created observation form with a description of situations which according to a wider group of co-authors, and on the basis of sound theoretical principles, assist the development of learn to learn competences (13 in all), or inhibit it (2). Three core summary profiles of learning were added. The reliability of this method was tested by assessment of agreement between independent observers - this level of agreement varied around 90 % for individual situations. The constructs „effectiveness of the situation“ and „effectiveness of learning“ were proposed as a combinated of the success of the realisation of the learning situation and impact on pupils (this concerned the number of pupils to whom the opportunity was provided). The method was used in research to compare learning at basic schools and extended (early start) gymnasiums. By comparing the educational environment at the two types of school from the point of view of „learn to learn“ competence the authors wish to contribute from a didactic position to the discussion on the whole political educational issue of second-level basic elementary school versus early-start high-school. In each type of educational institutions 53 lessons, with a representative balance of subjects and years - were observed. The results did not show significant differences between the types of educational institution in the aspects of learning with which the study is concerned.
From the theoretical point of view this is a contribution to the identification of quality in learning, or rather to identifying its distinguishing marks, which are theoretically and practically comprehensible to teachers and key to the development of pupils, for their future lives. An empirical test of the validity of the method used is presented for further investigation.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}