Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1975 -
Studie Studies

(CZ) Citová výchova jako součást systému výchovy
(EN) Emotional Education as part of the Educational Systém

Strana / Page: 715-723
Autor / Author: Hradečná, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This study deals with theoretical starting points and some conclusions resulting from a research into emotional education functioning as part of the educational system with the aim of training positive social attitudes. It also deals with hypothetic prospects for the use of emotional education and for the creation of a system of emotional education, which would be subordinated to the educational system as a whole. The present-day state of education is characterized by elements of emotional education being scattered throughout the educational process — both in the project of, and in the course of educational work. Proceeding from an analysis of the project, the research traced the level of certain selected educational target qualities or their parts: attitude to work, moral attitudes and moral relationships, pupil’s orientation in world outlook, some emotional qualities. The actual state of education in the field under research reflects and underlines the shortcomings of the research as well as shortcomings in the theory. The prospects of emotional education are dependent on the solution of a complex of questions in pedagogical and psychological theory. On the basis of the existing trends both in theory and in practice we can come to the conclusion that in the near future emotional education will not be constituted as a separate system, nor as an independent component of education, either. The significance of the emotional sphere and its utilization in the educational process will make it borate the methods and the means of this necessary for the hitherto scattered educational work in such a way as to allow ments to be included in a system. It will a rational use of the emotional sphere for be necessary to make use of the fact that educational influences as well as the emotion is represented in each partial possibilities of influencing the emotional educational aim. It will be necessary to sphere itself.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}