Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1972 -
Studie Studies

(CZ) Reformní návrhy Františka Čupra na reorganizaci všech stupňů školských z let 1848—1850
(EN) Reform Proposals by František Čupr for a Reorganization of Schools of All Grades (1848—1850)

Strana / Page: 599-615
Autor / Author: Strnad, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

František Čupr (1821—1882), author of the reform proposal for a reorganization of the school system, which was published in the 1848—1851 period, was the first Czech educationist who decided to find a theoretical basis for educational practice. He proceeded from Herbartianism, in philosophy too, discussing with Czech philosophers the problem of whether national .philosophy was possible. This discussion resulted in Čupr’s treatise »Grundriiss der empirischen Psychologie«, of 1852. Like other followers of Herbart, Čupr studied, above all, psychology and pedagogy, but also religion and literary aesthetics. The task of philosophy, in his opinion, was to deal with the problems in these fields scientifically so that they would be clear and free from internal contradictions. And the foremost task of Czech pedagogy was, he thought, to provide, in this way, a theoretical basis for overcoming the primitive verbal methods practised in the National Revival period. Unlike other Czech Herbartians whose work was based on the domestic traditions of Czech thinking from Thomas Štítný to J. A. Comenius, Čupr constructed his own system of national philosophy and national education, which he based on Herbart’s realism and empiricism. Thus he wished to pursue a practical moral philosophy resulting in the personal freedom of the individual. He developed these basic general principles for the purpose of education in the three stages of the school system. For the education of the youth at the elementary stage according to the principle of humanist guidance »Regierung«, for the secondary stage in the sphere of educability »Unterricht« and finally for the academic years specifically human and scientific crystallization of character »Zucht« in the so- called philosophically potentialized exact education. This is what he discussed under the theme »Uber die Zielpunkte der Pädagogik«, at the session of the learned society on December 12 th, 1853. Theoretically he tried to remain a consistent Herbartian in order to avoid pedagogical eclecticism, which he could not fully succeed in doing owing to the undeveloped conditions of Czech science prevailing in the then transient period of incipient liberalism. The circumstances conditioned by those times did not allow Čupr to develop more fully his philosophical and pedagogical thinking at the beginning of the relentless struggle for constitutional life in the national provinces of backward-looking Austria. Even though later, after his dismissal from the school service, he vehemently organized a private school in Kolčavka Street at Libeň and in Prague as a combined type of secondary technical and vocational school, he was forced to give up his educational researches and devoted several decades to meditating upon the philosophy of religion; nevertheless it is necessary to appraise his pioneering pedagogical work in positive terms. His professional and scientific effort to apply Herbart’s theory to improving educational practice and raising the level of pedagogical thinking in our country in the period of the Bach reaction places him even before G. A. Lindner.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}