Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1971 -
Úvodník Introduction

Page: 3-30
Author: Cipro, M.
Key words:

Annotation:

The article analyses the state of educational work in the field of Ideology, politics, ethics and world outlook. The first part of the article deals with the fundamental significance of the study sources and the necessity to select texts that are ideologically and pedagogically correct so as to orientate and inspire independent thinking, moral and aesthetic feeling, and the actions of young people for the benefit of socialist society. In the second part an assessment is made of the role and the responsibility of the modern communication media, which have an ever-increasing influence oil the youth’s ideals of life. The third part is devoted to the question of the complexity of educational influences. The school can only play its role if it respects all the complicated hierarchy of the educational factors in a socialist society. In the fourth part a survey is given of the classifications of the basic forms and methods of educational work. In conclusion stress is laid, among other things, on the unity of classroom teaching and education in the broad sense of the word, as two processes conditioning each other. The system of communist education proceeds from the unity of aims as regard content and form, the unity of objective and subjective aims. This unity finds expression primarily in the scientific world outlook, communist partisanship, commitment to the truth, proletarian internationalism, socialist patriotism and humanism, collective ethical feeling, work useful to the community, but also aesthetic judgement, good taste and creativeness inspired by the ideals of the socialist arts. These aims are implemented by an entire complex of educational forms and methods, in which verbal, practical and visual influences are harmoniously combined, and in which the methods of the organization of the educational team, the methods of the process of ideological and moral persuasion and the methods of direct pedagogical influence supplement one another.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}